Sunday 9 September 2012

RaTu LibRaRy


Nama aku amni aku seorng yang suka membaca dan kebetulan plak sekolah aku nie ada library yang x ada sesiapa yang nak masuk.."woi nerd !! kau sengaja langgar aku kan!!.."jerit seorang budak perempuan yang aku sendiri pon tak kenal..."aku tau la aku nie lawa..!!"lalu budak perempuan itu mengankatkan tangannya hendak menampar aku,tiba2 aku dikejutkan oleh seorang lelaki yang tidak asing lagi bagi aku iaitu fadlie sepupu aku .fadlie mengghalang perbuatan perempuan itu dan aku terus melarikan diri ke tempat yang aku rasa selamat iaitu library.

Fadlie memang popular semua perempuan suka kat dia tidak terkecuali aku, tapi perangai dia yang dingin membuat aku sangat takut bertemu dengannya.  Wajahnya,rambutnya yang hitam bersinar dan kulitnya yang sawo matang membuatkan aku terkelu lidah.

"pap!!"kedengaran tapak kaki seseorang memasuki library "urmmm ...maksud enterstainment"fadlie berdialoq sendiri,eh nie suara fadlie  ,enterstainment ker intertainment??laa cakap bi pon boleh silap ..sah tido kat kelas lagi nie..Comel plak aku tengok kat die hehehe,baik aku pergi nanti x pasal2 aku yang terkejut .."siapa?"fadlie terdengar satu bunyi yang aku terbuat .tak sempat aku menoleh ketempat lain ,fadlie dah nampak kelibat aku.malang betul nasib aku.."kau siape ?tunjukan diri.."belum sempat fadlie meneruskan kata nya aku mencelah"x boleh !!"balas aku "kenapa??"fadlie bertanya pada aku "sebab aku ialah ratu library jika kau melihat aku ,aku akan hilang .."terang ku 'kring !kring!kring!'lonceng rehat telah berbunyi bertanda rehat dah tamat"saya akan datang lagi.."fadlie terus beredar dari situ

Keesokan fadlie datang lagi ,"ratu? permaisuri ??"fadlie memanggil aku "ye saye ada kat sini"balas ku,asal laa dia panggil aku permaisuri aku belum kawin lagi laa marah hati kecil ku"urmm boleh tolong saya x wahai ratu "aku tersenyum mendiamkan diri"ratu??"fadlie mendapat pengesahan aku"umm.."balas aku "ape maksud interstainment??"seperti yang aku agak die mesti tanya pasal nie "bukan interstainment laaa ...tapi intertainment"aku menahan tawa ku "adus malu"fadlie berbisik pada diri sendiri tapi aku boleh dengar sebab library ni kosong.."boleh x kita berhubungan lagi ??"tanya fadlie yang membuatkan aku tekedu "boleh, selagi awak x tahu siapa saya"balas aku menahan malu

Sejak dari hari itu aku dan fadlie sentiasa meluangkan masa rehat kami dengan perhubungan antara almari buku"ratu ,saya ade dengar satu citer langenda jepun tentang seorang pahlawan yang sangat mencintai seorang permaisuri yang bernama ratu ais...."belum sempat fadlie meneruskan ceritanya aku menyampuk"owh ..cerita yang pahlawan tu diberi tugas untuk membuat flakes ais yang bernama etenity yang bermaksud selama lamanya.."aku mendiamkan diri juga fadlie"nampaknya kita nie macam cerita tu.. ratu ais tu x boleh dilihat kalau dilihat dia akan hilang.."fadlie memberitahu aku "awak nak saya bacakan buku tu ??"tanya aku"boleh ke ??"fadlie tersenyum "boleh."dan ceritanya pon bermula ,sampai pertenggahan  lonceng berbunyi"

Pada suatu hari aku membaca buku tu sambil berjalan ,maklumlaa nak practice dulu .sampai aku terlanggar fadlie "aduh!!"aku terjatuh dan buku aku terpelanting kat fadlie,dia nampak buku tu lalu tersenyum .fadlie berkata"saya suka buku nie"lalu fadlie beredar.aku terkedu,baru sekarang aku sedar aku nak ditemui ,aku nak berkawan dengan fadlie sebagai aku bukan sorang yang rahsia.seperti biasa aku dan fadlie berjumpa ,aku meneruskan sehingga habis.selepas aku membaca semua cerita tu ,fadlie berkata"ratu boleh x saya nak tengok muka ratu??"tanya fadlie ."tidak"aku membalas namun berkali-kali fadlie memujukku akhirnya aku menggalah.

disaat aku menggambil buku yang menjadi penghalang ,tiba-tiba salah seorang daripada kawan perempuan fadlie datang dan pada waktu yang sama fadlie melihat mukaku,aku melihat air muka fadlie berubah seperti kecewa .aku dah mengagaknya tetapi kenapa hati aku masih terguris ??.aku berlari tiada haluan untuk menghilangkan rasa sedih ku,tiba-tiba aku dikejutkan dengan satu suara ..sungguh x sangka fadlie menulis enternity di padang berdenkatan dengan bangunan baru .aku terus mendapatkan fadlie untuk mengetahui niat sebernar die...lalu fadlie mencerintakan semua nya ,rupa-rupanya fadlie dah tau siapa aku dan dia meluahkan perasaannya yang telah lama terpendam tapi satu perkara yang aku ingat dia memberitahu aku bahawa dia kecewa sebab ada minah lain yang mengedik dekat dia masa aku menunjukan diri aku ...tapi semua itu sudah lama berlalu aku dan fadlie telahpun ke jinjang pelamin dan fadlie berjanji akan sentiasa bersama aku....

                                        THE END...  

1 comment: